Valtuustoaloitteeni Jyväskylän kaupunginvaltuustolle 19.2.2024

23.02.2024

Otsikko: Hiekoitussepelin jakelu Jyväskyläläisille noutopisteistä.

Suomessa tapahtuu vuosittain noin 125 000 liukastumis- ja kaatumistapaturmaa. Talven liukastumisiin liittyy n. 75 000 tapaturmaa ja noin 1,42 Mrd. euron kustannukset. (Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisu 2022:2)

Yleisimpiä liukastumispaikkoja ovat liikenne- ja viestintäministeriön mukaan piha 26,6 %, jalkakäytävä 23,1 % ja yhdistetty kävely ja pyöräväylä 11 %. Vähiten liukastumisia tapahtui torialueilla, joukkoliikenteen pysäkeillä ja suojateillä. Myös tutkimukseen vastaajan asunnon tyypillä on yhteys siihen, missä liukastutaan. Omakotitalossa ja rivi- tai paritalossa asuvat liukastuivat useimmin pihalla, kun taas kerrostalossa asuvat liukastuivat yleisimmin jalkakäytävällä.

Kunnilla on lakisääteinen velvoite edistää kuntalaisten hyvinvointia ja terveyttä. Nykyään myös turvallisuuden teemat, etenkin arkiympäristön turvallisuus, yhdistetään luontevaksi osaksi hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden kokonaisuutta. Jyväskylän kaupunkistrategian missioksi valtuustomme on päättänyt, että edistämme kuntalaisten hyvinvointia, osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Yhdeksi kaupunkistrategiamme arvoksi olemme asettaneet turvallisuuden: "Edistämme kuntalaisten turvallisuutta lisäämällä yhdenvertaisuutta ja hyvinvointia sekä parantamalla ympäristön turvallisuutta."

Hyvinvointia edistävien toimenpiteiden vaikuttavuutta kunnissa voidaan seurata usealla eri tavalla. Keskeisin mittaristo on valtionosuuksien hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lisäosan määrittelyyn käytettävät HYTE-indikaattorit. Toimintaa kuvaavien indikaattorien painokerroin on 0,0333 per indikaattori ja toiminnan tulosta kuvaavien indikaattorien painokerroin on 0,0833 per indikaattori.

Yksi toiminnan tulosta kuvaava indikaattori on terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen erikoissairaanhoito- ja perusterveydenhuoltotilastot, hoitoilmoitustiedot kaatumisiin ja putoamisiin liittyvistä hoitojaksoista 65 vuotta täyttäneillä henkilöillä verrattuna 10 000 vastaavan ikäiseen henkilöön

Vuonna 2022 Jyväskylän kaupungissa prosessi-indikaattoreiden osalta saavutimme tuloksen 96/100. Tulosindikaattoreiden osalta tulos oli 53/100. Valtionosuuksissa tämä tarkoittaa 21,2/ asukas eli yhteensä yli 3 miljoonaa euroa. Vaikka rahoituksen määräytymistekijänä HYTE-kertoimen euromääräinen merkitys on pieni, asian esille nostaminen ja rahoitusjärjestelmään sisällyttäminen korostaa asian painoarvoa ja tärkeyttä.

Kuntalaisten liukastumisonnettomuuksien ehkäisemiseksi monella kunnalla on hiekoitussepelin noutopisteitä kuntalaisille. Jakelupisteitä on / on ollut esimerkiksi Äänekoskella, Mänttä-Vilppulassa, Alajärvellä ja Jämsässä. Näiltä noutopisteiltä asukkaat voivat noutaa veloituksetta hiekoitussepeliä astioihinsa oman asuinympäristönsä turvallisuuden lisäämiseksi ja liukastumisonnettomuuksien ennalta ehkäisemiseksi.

Terveydenhuollon kustannukset ovat siirtyneet hyvinvointialueen vastattavaksi vuoden 2023 alusta. Liukastumisien ja kaatumisten ennalta ehkäiseminen on myös Jyväskylän kaupungin edunmukaista asukkaiden terveyden ja hyvinvoinnin lisääntymisen sekä vähentyvien sairaspoissaolojen myötä. Vähentyvät sairaspoissaolot työpaikolta lisäävät myös kaupungin verotuloja.

Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että

  • Jyväskylän kaupunki selvittää mahdolliset hiekoitussepelin jakelupisteet eri kaupunginosissa (esimerkiksi koulujen, päiväkotien, kirjastojen piha/parkkialueet sekä muut vastaavat)

  • Kokeilee ja seuraa, onko ilmaisella hiekotussepelin jakelulla vaikutusta liukastumisonnettomuuksien lukumäärään.

Kokeilun voisi aloittaa jo kevättalvella 2024 muutamassa kaupunginosassa, missä hiekoitussepelin jakelu olisi helposti toteutettavissa.

Lähteet:

Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja 2022:2: Liukastumistapaturmat ja niiden ehkäisy toiminnallisen tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden näkökulmasta

Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2020:33: Koti- ja vapaa-ajan tapaturmien ehkäisyn ohjelma 2021–2030 sekä selvitys kustannuksista

Jyväskylän kaupunki: Hyvinvointisuunnitelma 2023–2026

Jyväskylän kaupunki: Hyvinvointikertomus 2022

Valtioneuvoston asetuskunnan peruspalvelujen valtionosuudesta 1393/2022

Janne Luoma-aho - Poliittinen blogi
Kaikki oikeudet pidätetään 2022
Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita